Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

>> součet této řady se s libovolnou přesností blíží 1

mně připadá, že mluvíte o posloupnosti částečných součtů

jo, a odmocnina ze dvou bude vždy iracionální... pokud si vymyslíte nějaký nový pojem - třeba podíl nějakých "nekonečných" čísel - tak by to chtělo nový termín, abyste nemátl čtenáře

jinak bych taky mohl pojmenovat svého psa "president republiky" a šokovat tím politické bloggery :-)

0 0
možnosti

Zdravím Vás, pane Řeháčku. V gramatice potenciálního nekonečna neexistuje žádné největší přirozené číslo, což analogicky znamená, že nelze provést součet nekonečné řady důsledně. To lze pouze v prostoru aktuálního nekonečna, jak jsem se snažil zdůraznit. Nemyslím si, že bych čtenáře mátl, naopak se snažím být co nejsrozumitelnější, a proto například vytvářím vlastní obrázky, místo abych je přejímal z netu, protože pouze takto mám šanci jim dát takovou podobu, kterou považuji za nejvhodnější doplněk textu. A co se týče psa, obávám se, že nechápu, v jaké souvislosti o něm mluvíte, tuším, že to nějak souvisí s šokem, ale moc nevím, jak to souvisí s mým blogem. Nesnažím se šokovat, snažím se přemýšlet. A pokud myšlením dojdu k něčemu, o čem mám skálopevný pocit, že drží pohromadě, tak se o to podělím. Je-li to šokující, ano, může se to stát, ale šokovat není cíl, cílem je objevovat, odhalovat, poukazovat, polemizovat, předkládat k diskusi.

0 0
možnosti

J46a90k14u42b 60L77é93d71l

11. 6. 2015 1:34

Jako filozofické zamýšlení budiž, ale vězte, že matematicky vzdělanému člověku vstávají z Vašich úvah hrůzou vlasy na hlavě. Existuje dobrý důvod, proč skutečná matematika stojí na formálních, přesných definicích, které si nemůže každý měnit jak se mu zrovna zalíbí.

Například, pokud bych použil vaši neformálně definovanou "transfinitní algebru", tak co tohle:

10 * 1000... - 1000... = (10 - 1) * 1000... = 9 * 1000... = 9000...

a zároveň

10 * 1000... - 1000... = 1000... - 1000... = 0

1 0
možnosti

Jistě se jedná o filosofické zamyšlení, v tom s Vámi naprosto souhlasím, pane Lédle. Je to nadhozené téma, bohužel nejsem dostatečně vzdělán v matematickém formalismu, takže používám jazyk, jak mi zobák narostl. Problém je jinde - i složité matematické problémy lze sdělit poměrně populární formou (o tom snad nikdo nepochybuje), a domnívám se, že to platí i naopak.To, co člověk intuitivně cítí, napsat populární formou, a pokud je jeho intuice správná, pak je to samozřejmě formalizovatelné. Koneckonců když se člověk podívá do historie, tak kolikrát se používala matematika, která byla z formalistického hlediska problematická, ale protože to vycházelo v praxi, tak se kvůli tomu přivíraly obě oči... Viz například Newtonův infinitezimální počet byl dostatečně přesvědčivě a bezproblémově formalizován až řadu desetiletí po tom, co jej Newton použil jako matematický základ pro svou nebeskou mechaniku. A zpochybňoval snad někdo nebeskou mechaniku, když to vycházelo, jenom proto, že formalismus byl nedotažen? Kromě toho - Váš příklad používá dvě různá pravidla, proto vede ke dvěma výsledkům. A máte pravdu.... pokud se jako pravidlo zvolí přednost násobení, vychází první číslo, pokud má přednost odečítání, pak platí druhá možnost. A samozřejmě záleží na optice, kterou si zvolíte. Ale není možno je svévolně zaměňovat.... :-)

0 0
možnosti

R^ Skvělé!

Mně se taky někde po cestě vypnul mozek - za to ale nemůže váš blog, ten je naprosto úžasný! 

Díky. R^ Jdu a zkusím to dočíst. R^

2 0
možnosti

Bezmezno je úžasný termín. Naprosto výstižný. Ten byste měl rasantně razit. S použitím tohoto termínu vypadá mnohé jinak.

Termín právoplatně je však absurdní. Netuším, jak jste k tomu dospěl. Je to blbost, vyvarujte se toho.

Žel, nejsem dostatečně inteligentní na to, abych se mohl matematice věnovat ve Vaší hloubce. Žasnu, jsem dojat, obdivuji to, ale mentálně na to nestačím. A už asi 50 let mne to mrzí.

Děkuji za článek.

2 0
možnosti

Děkuji, že se najdou lidé, kteří jsou schopní text dočíst do konce... snažil jsem se jej psát co možná nejsrozumitelnější formou, ale chápu, že v mnoha bodech to pořád nemusí být průzračně jasný text.... Oni staří Řekové používali termín apeiron, což znamenalo neohraničeno, bezmezno, přeneseně i nekonečno. Ale to nekonečno, jak jsem se snažil ukázat, nebrali aktuálně vlastně až do Zénóna, a ještě chvíli po něm. A máte pravdu, že místo právoplatná jsem měl použít slovo oprávněná, holt mě v tu chvíli nenapadlo, a ani když jsem text opakovaně pročítal, tak jsem si toho nevšiml... Děkuji za upozornění.. :)

0 0
možnosti

Na mobilu mi to místo některých symbolů píše ???, takže pokud Váš mobil nepodporuje zcela a bez problémů textový formát, v němž je blog publikován, na počítači se mi vše zobrazuje správně, tak doporučuji případně zvolit tuto cestu. V

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS